Den skarpe ansøgning

Din ansøgning skal være målrettet og godt struktureret.
Det i sig selv kan faktisk være nok til, at du skiller dig ud – for det er de færreste, der rent faktisk gør sig den umage og lærer at mestre kunsten at skrive en målrettet ansøgning.  

Jobsøgende

Ét formål

Din ansøgning har ét formål: at gøre arbejdsgiveren så interesseret i dig, at du bliver kaldt til samtale. Udfordringen ligger i, at din ansøgning skal være konkret, personlig og handle om virksomheden i fremtiden – og selvfølgelig være målrettet det specifikke job, du søger.

Analysér virksomhedens behov

Ansøgningen er et salgsbrev, der sammen med CV’et skal give læseren lyst til at se dig. Den skal ikke fortælle det hele, men det væsentlige. Derfor skal du, inden du sætter dig til tasterne, danne dig et godt billede af selve jobbet og virksomheden. Det gør du ved at analysere opslaget, ringe og stille gode spørgsmål – præcis som beskrevet under “CV-afsnittet”.

Her er et eksempel på en ansøgning, der tager udgangspunkt i emner, vi lige har opridset. Klik på billedet for at se hele ansøgningen. Du kan også vælge at downloade den at bruge som inspiration til din egen ansøgning.

Derudover har IDAs karriererådgivere fire gode råd til dig, som kan spare dig for meget besvær og strukturere dine ansøgninger, så de bliver nemme at læse og forstå for din kommende arbejdsgiver.

Lav en fængende overskrift

Lav en faglig overskrift, der hurtigt giver et billede af, hvem du er, fx ”Eksportingeniør med speciale i markedsanalyser” til jobbet som salgsingeniør. Sætningen skal typisk indeholde din uddannelsestitel samt et fagligt nøgleord, som virksomheden har nævnt i opkaldet, at de prioriterer – og som du har enten viden om eller erfaring med.

Den altafgørende motivation

Din motivation for at søge jobbet skal stråle ud af ansøgningen. Derfor skal du i det første afsnit i beskrive, hvad det er ved virksomheden og/eller selve jobbet, du synes, der er spændende eller inspirerende og hvorfor! Det skal ikke handle om, hvorfor du har valgt at uddanne dig inden for lige præcis dit felt – det skal dreje sig om virksomheden. De skal se at du har lavet din research og gjort dig nogle overvejelser over deres virksomhed. De skal kunne mærke at du gerne vil være en del af deres hjørne af verden og de skal kunne forstå hvorfor.

Hvad får virksomheden?

Den største del af ansøgningen handler om, hvilke af de opgaver, virksomheden har præsenteret i jobopslaget, du kan løse og hvordan. I analysen af jobopslaget markerede du alle de elementer, du kan eller har kendskab til. Det er de grønne elementer, du skal have fokus på. Du skal skrive konkret hvilke opgaver, du kan løse, hvordan du tilgår opgaven, hvilke metoder og værktøjer, du forventer at bringe i spil og i hvilken rækkefølge, du vil gøre tingene. Skriv hvordan det vil bidrage positivt til virksomheden.

Kom med ultrakorte eksempler og resultater, der kan henvise til, at du har gjort det før eller har idéer til, hvordan udfordringerne kan løses. Afhængigt at indholdet i opslaget vil det ofte være relevant at beskrive, hvordan du indgår i samarbejder med kunder, kollegaer og måske også hvordan du kan formidle din viden til dem, der ikke har samme faglighed som dig.

På den måde viser du, at du har viden, erfaringer eller idéer, der gør dig i stand til at lykkes i jobbet – og gør arbejdsgiveren tryg og forhåbentlig tryg nok til at kalde dig til samtale.

De tre vigtigste parametre ved en god ansøgning

  • 67 % af virksomhederne mener, at relevant erhvervserfaring er det vigtigste
  • 64 % af virksomhederne mener, at andre særlige kompetencer er det vigtigste
  • 59 % af virksomhederne mener, at ansøgningsmaterialets kvalitet, fx længden, det sproglige indtryk og layout er det vigtigste

Kilde: Udpluk fra IDAs analyse ’Virksomhedernes rekrutteringspraksis 2020’

Hvilke type kollega er du?

Det er et ikke bare ansøgerens faglige kompetencer, der skal matche jobbet – også dine personlige kompetencer spiller en rolle.

I det sidste afsnit i ansøgningen skal du kort beskrive hvordan du er som kollega – og hvordan det kommer til udtryk. Igen skal du se i jobopslaget og huske den viden du fik i opkaldet. Har de brug for en, der skal arbejde meget selvstændigt eller en der har mange ensartede opgaver?  Hvordan viser det sig, at du teamplayer? Hvordan kommer det til udtryk at du kan tænke ud af boksen eller kan fordybe dig i den samme type opgave uden at kede dig?

Beskriv et par tænkte eksempler – du skal ikke henvise til tidligere oplevelser.

Mere om ansøgningen
Er du studerence og søger studiejob?
Karriererådgivning
Er du nyuddannet og søger dit første fuldtidsjob?
Karriererådgivning