Sådan skriver du en skarp ansøgning
Brug disse 4 gode råd, hvis du vil skille dig ud med en målrettet ansøgning. I artiklen finder du eksempler på den gode ansøgning og hvordan du skriver en motiveret ansøgning, der virker.
Skriv en konkret ansøgning til et konkret job
Din ansøgning har ét formål: at gøre arbejdsgiveren så interesseret i dig, at du bliver kaldt til samtale. Udfordringen ligger i, at din ansøgning skal være konkret, personlig og handle om virksomheden i fremtiden – og selvfølgelig være målrettet det specifikke job, du søger. Du har hørt det før, men det er værd at gentage: det nytter ikke noget at copy/paste en ansøgning til et andet job, hvis du skal ramme det konkrete og personlige. Hvis du vil effektivisere processen, så har du et bruttomateriale ved hånden, som du kan trække fra, så det passer til den enkelte virksomhed og supplerer med, hvordan det passer ind i nærværende job.
Den gode ansøgning
Analysér virksomhedens behov
Din ansøgning er et salgsbrev, der sammen med CV’et skal give læseren lyst til at se dig. Den skal ikke fortælle det hele, men det væsentlige. Derfor skal du, inden du sætter dig til tasterne, danne dig et godt billede af selve jobbet og virksomheden. Det gør du ved at analysere opslaget, ringe og stille gode spørgsmål – præcis som vi kortlægger i temaet: Jobresearch, som du med fordel kan undersøge inden du går videre.
Sådan skriver du en god ansøgning
Her er et eksempel på en ansøgning, der tager udgangspunkt i nogle af de emner, vi lige har opridset. Klik på billedet for at se hele ansøgningen. Du kan også downloade den og bruge som inspiration til din egen ansøgning. Den gode ansøgning har tydeligt opdelte sektioner med hoved- og underoverskrifter, som spejler de ønsker og behov som virksomheden har udstukket i opslaget (og i dit opkald). Hvis du kan komme afsted med det uden at ødelægge forståelsen, så gør indholdet endnu mere læsevenligt med punktopstilling, der fremhæver særlige kompetencer, du bringer til jobbet.
Download skabelon med eksempel på layout og indhold
Sådan gør en god ansøgning forskellen
IDAs karriererådgivere har fire gode råd til dig, som kan spare dig for meget besvær og strukturere dine ansøgninger, så de bliver nemme at læse og forstå for din kommende arbejdsgiver.
Hav disse fire råd i tankerne, når du skriver din ansøgning:
- undgå klichéer og floskler,
- lav overskrifter og punktopstilling, der gør dit indhold nemt at skimme,
- vis, hvordan du ser dig selv bidrage til jobbet og virksomheden, og
- gør det nemt for virksomheden at holde styr på dit materiale ved at samle det i ét dokument.
Fire gode råd når du skal skrive den gode ansøgning – undgå klicheer, lav overskrifter, visualiser dig i jobbet, saml alt i ét dokument
Lav en fængende overskrift
En iøjnefaldende ansøgning har en faglig overskrift, der giver et snapshot billede af, hvem du er. Det kan være ”Eksportingeniør med speciale i markedsanalyser” til jobbet som salgsingeniør. Sætningen skal typisk indeholde din uddannelsestitel samt et fagligt nøgleord, som virksomheden har nævnt i opkaldet, at de prioriterer – og som du enten har viden om eller erfaring med.
Virksomhederne læser din ansøgning – men i hvor lang tid?
Hvad skal en motiveret ansøgning bestå af?
Din motivation for at søge jobbet skal stråle ud af ansøgningen. Derfor skal du i det første afsnit i beskrive, hvad det er ved virksomheden og/eller selve jobbet, du synes, der er spændende eller inspirerende og hvorfor! Det skal ikke handle om, hvorfor du har valgt at uddanne dig inden for lige præcis dit felt – det skal dreje sig om virksomheden. De skal se, at du har lavet din research og gjort dig nogle overvejelser over deres virksomhed. De skal kunne mærke, at du gerne vil være en del af deres hjørne af verden og de skal kunne forstå hvorfor.
Sådan strukturerer du en god ansøgning
Hvad får virksomheden?
Den største del af ansøgningen handler om, hvilke af de opgaver, virksomheden har præsenteret i jobopslaget, du kan løse og hvordan. I analysen af jobopslaget markerede du alle de elementer, du kan eller har kendskab til. Det er de grønne elementer, du skal have fokus på. Du skal skrive konkret hvilke opgaver, du kan løse, hvordan du tilgår opgaven, hvilke metoder og værktøjer, du forventer at bringe i spil og i hvilken rækkefølge, du vil gøre tingene. Skriv hvordan det vil bidrage positivt til virksomheden.
Kom med ultrakorte eksempler og resultater, der kan henvise til, at du har gjort det før eller har idéer til, hvordan udfordringerne kan løses. Afhængigt at indholdet i opslaget vil det ofte være relevant at beskrive, hvordan du indgår i samarbejder med kunder, kollegaer og måske også hvordan du kan formidle din viden til dem, der ikke har samme faglighed som dig.
På den måde viser du, at du har viden, erfaringer eller idéer, der gør dig i stand til at lykkes i jobbet – og gør arbejdsgiveren tryg og forhåbentlig tryg nok til at kalde dig til samtale.
De tre vigtigste faktorer ved en god ansøgning
- 67 % af virksomhederne mener, at relevant erhvervserfaring er det vigtigste
- 64 % af virksomhederne mener, at andre særlige kompetencer er det vigtigste
- 59 % af virksomhederne mener, at ansøgningsmaterialets kvalitet, fx længden, det sproglige indtryk og layout er det vigtigste
Kilde: Udpluk fra IDAs analyse ’Virksomhedernes rekrutteringspraksis 2020’
Er personlige kompetencer vigtige?
Det er et ikke bare ansøgerens faglige kompetencer, der skal matche jobbet – også dine personlige kompetencer spiller en rolle.
I det sidste afsnit i din ansøgning skal du kort beskrive hvordan du er som kollega – og hvordan det kommer til udtryk. Igen skal du kigge i jobopslaget og huske den viden, du fik i opkaldet. Har de brug for en, der skal arbejde meget selvstændigt eller en, der har mange ensartede opgaver? Hvordan viser det sig, at du er en teamplayer? Hvordan kommer det til udtryk, at du kan tænke ud af boksen eller kan fordybe dig i den samme type opgave uden at kede dig?
Beskriv et par tænkte eksempler i ansøgningen – du skal ikke henvise til tidligere oplevelser.
Få en anden til at læse din ansøgning igennem
Du bruger meget tid på at researche virksomheden, du sætter dig ind i deres værdisæt, du har endda ringet til dem og haft en god snak med den rekrutteringsansvarlige. Og nu sidder du klar med en ansøgning, som bare venter på at blive sendt afsted; men vent lige et øjeblik! Mange stirrer sig blinde på eget materiale, og selv om du ikke søger en kommunikationsfaglig stilling, så er det altid en god idé at få en anden at læse dit materiale igennem inden du sender. Floskler, stave- og slåfejl er nemme at overse, når du har været i gang længe. Så gør dig selv en tjeneste – send til en, du stoler på kommer med godt input.
Når du har sendt en god ansøgning – eksempel på kontakt
Når du har sendt din ansøgning, så venter du på at komme til samtale; eller? Ja og nej. Du venter selvfølgelig, på at deadline er kommet og gået. I mellemtiden kan du altid gøre dig klar til en eventuel samtale – din research kommer dig til gode uanset om du kommer til jobsamtale denne gang eller næste gang. Hvis du ikke hører fra virksomheden i lang tid, så kan du ringe og høre, om de har en status på hvor langt de er i processen. Men det er kun i tilfælde, hvor de ikke har beskrevet processen i opslaget.
Det kan være, at du er topmotiveret, at du har brugt meget tid på at skrive en motiveret ansøgning, og at det er drømmejobbet, du har søgt. Men ringer du alene med intentionen om at skille dig ud blandt ansøgerne, risikerer du, at det giver bagslag. Og ringer du for at høre mere om jobbet og opgaverne, giver du indtrykket af, at du ikke har lavet dit research inden du søgte.
Vær tålmodig – det kan tage tid at evaluere ansøgninger, og det kan være at de ikke har et svar til dig. Har virksomheden angivet specifikke retningslinjer for opfølgning og proces, så følg dem. Når du har modtaget en opdatering, sender du en takkebesked, hvor du viser din værdsættelse for deres tid og indsats.
Lær af afslaget til næste jobansøgning
Skulle du ikke komme igennem til en jobsamtale denne gang, så er det bare med at lære af afslaget – tag det ikke som en selvfølge at det er en del af jobsøgningen, men brug erfaringen aktivt til næste ansøgning. Det kan du læse meget mere om i vores tema: Når du har søgt jobbet.
Du kan med fordel også kigge ind i, hvordan du skriver uopfordrede ansøgninger, da en stor del af stillingerne ligger i det såkaldte skjulte og i netværk. Det kan du læse mere om i artiklen Sådan søger du uopfordret.