Besøg IDAs andre hjemmesider

Derfor er feedback og anerkendelse afgørende

Anerkendelse og feedback udgør hjørnestenene i et sundt og produktivt arbejdsmiljø. Det er bare ikke sikkert det kommer af sig selv. Så hvordan kan man sikre ordentlig feedback som nyuddannet?

Første job

Gør jeg det godt nok?

Mere end hver tredje af IDAs nyuddannede medlemmer er i tvivl om, hvorvidt de gør det godt nok på arbejdspladsen. Samtidig siger langt størstedelen af de nyuddannede, at de har en god relation til deres leder. Det er et paradoks, der nok siger noget om, at nyuddannede ikke helt har styr på, hvordan de skal bruge deres leder til feedback og anerkendelse. For netop ens leder spiller en helt central rolle.

”Jeg hører fra mange unge, at de har for høje forventninger til, hvad arbejdsgiveren og lederen forventer af dem. Der er ingen, der forventer at en nyuddannet ved, hvad vedkommende skal arbejde hen imod,” siger Sanne Mattebjerg, der er karriererådgiver i IDA.

Derfor er anerkendelse og feedback helt centrale begreber i forhold til at få en succesfuld start på det nye job.

Sådan sikrer du dig feedback og anerkendelse

  1. Ræk ud: Efterspørg regelmæssige møder eller samtaler med din leder for at diskutere dine præstationer, mål og eventuelle områder, hvor du har brug for feedback eller støtte.
  2. Vær klar over dine mål: Definér klart dine mål og forventninger til dit arbejde. Del dem med din leder, så I er enige om, hvad der forventes, og hvordan succes måles.
  3. Bed om feedback: Vær proaktiv og bed om konstruktiv feedback. Det viser, at du er engageret i at forbedre dig selv og dit arbejde.
  4. Vær åben for kritik: Vær modtagelig overfor konstruktiv kritik og vis, at du er villig til at arbejde på områder, hvor der er plads til forbedring.
  5. Del dine resultater: Når du opnår succes eller når vigtige milepæle, kan du dele disse resultater med din leder. Det viser, at du er produktiv og giver værdi til virksomheden.
  6. Anerkend dine kollegaer: Anerkendelse går begge veje. Når du anerkender og støtter dine kollegaer, kan det skabe en kultur, hvor anerkendelse også kommer i din retning.
  7. Vær løsningsorienteret: Når du møder udfordringer, så kom med løsningsforslag til din leder. Det viser, at du er engageret i at håndtere problemer og gerne vil bidrage til virksomhedens succes.
  8. Opfølgning: Efter at have modtaget feedback eller efter at have arbejdet på at forbedre noget, så følg op på, hvordan fremgangen har været.

Afgørende med feedback og anerkendelse

At blive anerkendt for ens præstationer og indsats på arbejdet er afgørende for at opretholde motivationen og engagementet hos medarbejderne. Anerkendelse behøver ikke nødvendigvis at være noget ekstravagant; selv små anerkendelser kan have stor indflydelse. Det kan være alt fra et simpelt “godt arbejde” til mere formelle anerkendelser som priser eller offentlig anerkendelse for en veludført opgave.

En arbejdsplads, der værdsætter og anerkender medarbejdernes indsats, skaber et arbejdsmiljø, der kan øge medarbejdernes tilfredshed og styrke deres tilknytning til virksomheden. Og her er ens nærmeste leder, der kan hjælpe med at få disse ting til at ske for dig.

Men lederrollen er ny for mange af de studerende, så det kan være svært at finde ud af, hvordan man skal agere overfor sin leder. På studiet er det typisk de andre studerende, man spejler sig i, og undervisere og vejledere har en anden rolle end en leder på en arbejdsplads. Her er man tættere på sin leder, der er et magtforhold, og man har meget mere kontakt end med sin vejleder eller underviser.

”Under uddannelsen er det til eksamen, at man præsterer, og man flasher bestemt ikke det man ikke forstår. Det kan være det samme med chefen,” siger Sanne Mattebjerg.

Og set i forhold til ens egen udvikling og bidrag til virksomheden er det selvfølgelig ikke godt, at man “gemmer” de kvalifikationer som trænger til at blive finpudset, når man taler med chefen. Tværtimod. For det er vigtigt at huske på, at det også er din leders interesse at du yder det bedste, du kan. Din leders succes afhænger af din, og derfor skal du ikke tøve med at vise dine sårbare sider frem eller dine mangler.

”Vores fejl gør mindre ondt, når vi siger det højt. Skammen kan ikke overleve i det åbne rum,” siger Sanne Mattebjerg.

Lad lederen vise retningen

Det kan være fristende som ny på en arbejdsplads at vise initiativ og få løst sine opgaver hurtigt og effektivt. Her skal du bare passe på, at du ikke kommer til at presse dig selv fra start af. Og rådgiveren har et sidste godt råd i den forbindelse. Som medarbejder kan man have en idé om, hvad der er vigtigt at prioritere, men man ved det ikke i virkeligheden.

”Det er ikke din opgave at vælge, hvad der er vigtigst. Og du kan heller ikke. Det er lederen, der har overblikket over, hvad der skal prioriteres,” siger Sanne Mattebjerg.

Relateret
Brug for sparring om hvordan du får og giver feedback?