Besøg IDAs andre hjemmesider

Sådan researcher du inden en messe

På en messe som IT-Day er det afgørende, at du researcher inden, hvis du vil have det maksimale ud af dagen. Bliv klogere på hvordan her.

Derfor skal du prioritere

Planlægger du at tage med til IT-Day, så er det en god idé at tage stilling til flere ting. I din forberedelse kan du fx tjekke program og deltagende virksomheder ud. Noter hvilke virksomheder, du helst vil skabe kontakt til på forhånd, så du ikke spilder tiden på de forkerte. Ligesom når du går igennem spilleplanen på Roskilde Festival, må du også hér acceptere, at du ikke kan nå det hele. Derfor er du nødt til at prioritere.

 

For at finde ud af hvilke virksomheder, du gerne vil i kontakt med – og hvad I skal tale om, kan målrettet research være en hjælp. Men hvad har du brug for at vide og hvordan finder du frem til informationen?

Start online

Tjek virksomhedernes hjemmesider, sociale medier og brug Google. På de kanaler kan du danne dig et indtryk af, hvad virksomhederne står for og det hjælper dig med at vurdere, om du vil prioritere dem på messen.

Et godt sted at starte er virksomheder “Om os”-side. Her kan du typisk finde ting såsom vision, mission og værdier, der giver dig et hurtigt overblik over, hvad de går op i, og hvad de selv mener er deres eksistensberettigelse.

Undersøg jobtyper

Du er ikke (nødvendigvis) ved at søge et job – men vores gæt er, at du er ved at udforske dine muligheder. Derfor er det relevant at finde ud af, hvilke typer af stillinger, de forskellige virksomheder typisk tilbyder og hvilke faglige baggrunde de normalvis ansætter.

For at finde ud af dét, kan du gøre flere ting:

 

1
Gå til listen over ansatte på virksomhedens hjemmeside og undersøg, om der er små beskrivelser af, hvem de er og hvad de kan.
2
Søg virksomheden frem på LinkedIn, find listen over de personer der har registreret, at de er eller har været ansat i virksomheden og tag et kig på relevante personers profiler. Det er ingen skam at bruge LinkedIn, selv om det kan ses, at du har været forbi en profil. Alle kan respektere, at du researcher.
3
Brug Jobindex og Jobindex’ arkivfunktion til at finde ud af, hvilke stillinger virksomhederne har slået op inden for det seneste år.

Find ud af, hvem der deltager

Når du ved, hvad virksomheden står for og sådan cirka om de kunne finde på at ansætte personer med din profil, er det på tide at finde ud af, hvilke repræsentanter, der deltager på messen. Undersøg programmet for at se, om der er angivet navne, titler eller lignende. Der er nemlig forskel på at tale med en CEO og med en fullstack-udvikler. En kan du tale med om virksomhedens større projekter, vision og naturligvis om muligheder for ansættelse. En ansat kan du tale med om konkrete arbejdsopgaver, vigtige kompetencer og virksomhedens hverdagskultur og kollegialt sammenhold.