Besøg IDAs andre hjemmesider

Uformelle kanaler

Gør brug af netværk og sociale medier

De nyuddannede søger primært via opslåede stillinger og nære netværk. Derfor er det en god idé at gøre brug af dine medarbejderes netværk – og særligt dine unge medarbejdere – når det gælder om at tiltrække de nyuddannede. Det kan være alt fra, at du beder dine medarbejdere om at række ud og høre i deres netværk, give dig navne eller til at lave opslag på sociale medier om, at jeres virksomhed gerne tager en uformel snak med nyuddannede inden for jeres felt. 

Pige i lyseblå t-shirt sidder smilende og kigger op fra sin bog på en pige, man kun kan se bagfra

 

Sørg for at have en landing page klar på jeres hjemmeside, hvor de nyuddannede kan læse – eller måske endda se videoer – hvor en medarbejder, der blev ansat som nyuddannet eller en yngre medarbejder fortæller om kulturen, om udviklingsmulighederne osv. Det er en nem måde at kommunikere direkte til de nyuddannede på. 

Gør det tydeligt

Skriv, at I er åbne for uopfordrede henvendelser og skriv helt konkret, hvordan lige præcis jeres virksomhed foretrækker, at det sker. Hvis I har et ”upload din uopfordrede henvendelse her”-knap, så overvej lige om den database helt ærligt nogensinde bliver brugt? Tilbagemeldinger fra jobsøgende, der har benyttet disse løsninger er et rungende ”nej!” – og det er altså en oplevelse, der falder direkte tilbage på jer og giver dårlig branding. Derfor skal jeres metode for håndtering af uopfordrede henvendelser måske gentænkes med fokus på kvalitet fremfor kvantitet.

Lavpraktisk

En metode kan være, at I beder kandidaterne om at kontakte relevante afdelingschefen direkte med 3 spørgsmål som gør, at lige præcis denne kandidat kan afkode, om sådanne opgaver, arbejdsdage mv. kunne være noget for vedkommende. I så fald kan kandidaten – ud fra dialogen med chefen målrette sit CV, uploade i databasen og sende ID-nummeret til den pågældende chef, så vedkommende hurtigt kan finde CV’et og derefter kan dialogen tages i retning af muligt samarbejde eller at det ikke relevant for virksomheden lige nu. Det vil betyde, at I får skabt relationer med mulige kandidater, er opdateret på, hvad der rør sig indenfor jeres felt og har målrettede CV’er i databasen, som I kan række ud til – og har givet kandidaterne en god oplevelse, som de helt klart vil fortælle om til deres netværk.