Opslåede stillinger
Gør jer umage
Inden du i hast finder et gammel jobopslag frem og ændrer datoerne, så stop lige en halv. Lige præcis i dette tilfælde er genanvendelse ikke særligt smart og de gamle opslag er nemme at finde på nettet. Genbrug vil signalere, at du ikke har gjort dig umage og sådanne virksomheder tiltaler ikke de unge.
Inddrag relevante medarbejdere og få kigget nøje på, hvilke opgaver I rent faktisk har brug for at få løst – måske kan en nyansættelse give anledning til at rykke rundt på nogle opgaver og ansvarsområder i afdelingen.
Når opgaverne er kortlagt og prioriteret, så find ud hvilke faglige kompetencer og viden, det kræver og på hvilket niveau – og hvilke sociale og personlige kompetencer, der skal til for at lykkes og for at passe ind i teamet. Nu kan du begynde at tænke på at lave et stillingsopslag, men der er stadig en masse fælder, du skal undgå at falde i, hvis du vil lave et opslag, som giver mening for og tiltrækker de unge.
Hvad er vigtigst for kandidaterne at vide?
Stillingsopslaget har ikke ændret sig særligt meget de seneste 30 år – og det er en skam, for der er et virkeligt stort udviklingspotentiale. Sørg for, at dit stillingsopslag giver kandidaterne svar på dét, der er vigtigst for dem at vide – ikke hvad der er vigtigt for dig (eller din virksomhed) at skrive. Ja, stillingsopslag har en brandmæssig værdi, men hvis det er skrevet som en brandingtekst, så bliver dit opslag abstrakt og fyldt med floskler og internt sprog. Ofte fylder sociale og personlige kompetencer meget i et opslag – men virksomheder sorterer hårdt på faglige kompetencer, når der indkaldes til samtale. Der er med andre ord ikke overensstemmelse mellem fokus i opslaget og de nøgleord, der screenes efter.
23 % af ansøgerne savner konkrete beskrivelser af arbejdsopgaverne og 55 % af virksomhederne oplever utilstrækkelig beskrivelse af match i ansøgningen. Det er umuligt at beskrive et match så konkret og præcist, at det lever op til virksomhedens forventninger, ud fra et opslag, der er abstrakt, har fokus på branding og stiller skarpt på elementer, som der ikke sorteres efter.
Husk: Tilføj jeres telefonnummer til opslaget, så den nyuddannede har mulighed for at ringe og få uddybet, hvilke opgaver man kommer til at bruge mest tid på, hvilke faglige kvalifikationer I særligt kigger efter og om der er nogle faglige kvalifikationer, der er altafgørende for stillingen.
Hvordan adskiller I jer fra andre?
De nyuddannede, I skal tiltrække, har naturligvis ikke samme mængde viden om, hvordan det foregår på arbejdspladserne – og mange af dem tror, at det er ens alle steder. Det er jeres opgave at formidle konkret og utvetydigt i opslagene – de er nye i trafikken, så hjælp dem ved at være tydelige. Det kan være en rigtig god idé at lade en yngre medarbejder, der er tæt på stillingen, skrive opslaget – og lade en yngre medarbejder uden kendskab til stillingen om at gennemlæse og udfordre på sprog og indhold.