I vores pakke med værktøjer og eksempler, som du kan få tilsendt, finder du en skabelon til en simpel pixibog, som kan sendes ud til jeres nye – og nyuddannede medarbejder – inden de starter. Du finder også en feedback – feedforward model, som både kan bruges leder til medarbejder, men også kollegaer imellem.
Det sociale
På universitet smelter dele af studiet og privatlivet sammen. Man går direkte fra forelæsning til at spille pool i studentercafeen, har læsegrupper hos hinanden, går til koncerter og tager i byen. Der ligger en klar forventning om, at studiet er et sted, hvor man kan skabe tætte venskaber.
De studerende orienterer sig mod hinanden i forhold til, om de er godt med fagligt og i forhold til deres rolle i flokken. De arbejder ofte i projektgrupper, hvor fokus er på at træne og forstå det faglige pensum – ikke på at træne samarbejde samt forstå og reflektere over egen eller andres rolle og adfærd.
På en arbejdsplads er arbejde og privatliv som udgangspunkt adskilt. Det er muligt at skabe nære private venskaber – men det er en bonus og ikke noget, man kan forvente.
I stort set alle job skal man arbejde sammen med andre – og ofte nogen med en anden uddannelsesbaggrund eller et andet fagligt niveau end en selv. Det succesfulde samarbejde i et team kræver psykologisk tryghed, hvor det er naturligt at være nysgerrig på de andres input, stille ”dumme” spørgsmål og turde at begå fejl. Det stiller krav til kommunikation og bevidsthed om relationelle dynamikker – ikke kun faglighed.
Formår man som medarbejder at skabe trygge relationer – både i afdelingen, på tværs i organisation, med samarbejdspartnere, kunder mv. – skaber det ikke kun grobund for øget trivsel, men også mulighed for faglig udvikling, fordi man vil blive efterspurgt af andre i forbindelse med nye opgaver eller projekter.
Kulturchokket
De unge kan have behov for – og måske endda forvente, at kollegaerne skal udfylde samme sociale rolle som deres medstuderende havde. De kan derfor blive skuffede over, at deres kollegaer ikke er samme sted i livet som dem og ikke har samme interesse i at interagere efter arbejdstid. Nogle har måske svært ved at skabe relationer til personer, de ikke kan genkende sig selv i og kan ende med at isolere sig og blive ensomme.
Idet de unge er vant til at have fagligheden som det vigtigste fundament i projektgrupperne, så kan det give udfordringer i et samarbejde, hvor sociale og personlige kompetencer – samt gruppedynamik – spiller en stor rolle i outputtet. De unge kan komme til at fremstå alt lige fra stille og uengagerede – til arrogante og klodsede. Ingen af delene er hensigtsmæssige, for enten kommer deres viden ikke i spil – eller også bliver det forkastet af gruppen, fordi det bliver leveret i en form, der passer ind.
De unge vil måske kun søge feedback, støtte og anerkendelse hos kollegaer- ikke hos lederen. I mange tilfælde fordi de ikke ved, hvad de kan og skal bruge deres leder til. Kollegaerne er sandsynligvis ikke klar over, at den nyuddannede ikke går til lederen – og da det ikke er kollegaernes ansvar at følge op på eventuelle udfordringer, så bliver den unges arbejdsindsats, niveau og trivsel usynlig, og de får ikke den rette eller tilstrækkelige støtte.
De unge ved ikke, hvor de så skal søge hen og de ender med at pege det mod dem selv, og tænker at de ikke kan finde ud af at have et job og at de ikke er gode nok. Konsekvensen bliver i mange tilfælde, at de nyuddannede bliver usikre og i nogle tilfælde ender med at søge væk fra arbejdspladsen.
Løsninger
Inden jeres nye medarbejder starter, kan små ting gøre en stor forskel: Send en infopakke med alt fra hvor de skal gå hen første dag, om de selv skal have frokost med og om der skal tages billede til adgangskort – til introprogram, personalehåndbog og mere viden om jer. Gør jer den ulejlighed at både leder og kollegaer connecter med den nye kollega på LinkedIn og skriver en lille besked.
Det er heldigvis blevet meget normalt, at den nyuddannede bliver knyttet til en buddy, der får ansvar for at sluse den nyuddannede godt ind i alle de skrevne og uskrevne regler i hverdagen – og som står til rådighed meget af tiden i starten.
Derudover er det vigtigt, at der indimellem bliver skabt rum og måske endda faciliteret et rum, hvor alle kollegaernes personlige interesser kommer mere i spil – det overrasker tit og vil vise den nyuddannede, at selvom man er kvinde på 55, så kan man altså godt være ret god til Counter Strike eller være vild med Pil.
Hvis det er muligt, så kan det være en fordel at ansætte flere nyuddannede samtidig – ikke nødvendigvis i samme afdeling. Det giver dem noget genkendeligt fra semesterstart og de har en at spejle sig i og indse, at det er helt almindeligt og nødvendigt med såkaldte ”dumme” spørgsmål.