Besøg IDAs andre hjemmesider

Jobsamtalen

Hjælp den nyuddannede til jobsamtalen

Der er stor chance for, at den nyuddannede, I skal have til samtale, aldrig har været til en jobsamtale af den slags før og dermed ikke ved, hvad de skal forberede sig på.

Forberedelse til jobsamtalen er et af de emner, vi oftest taler med nyuddannede om. De vil så gerne vise hvad de kan, men de ved simpelthen ikke, hvad der kommer til at ske til første jobsamtale, så det kan være en rigtig god ide at fortælle dem det.

Informér den nyuddannede inden jobsamtalen:
  • Hvad den nyuddannede skal gøre, når de kommer til virksomheden - er der en reception, bliver de hentet osv.?
  • Ca. hvor lang tid varer samtalen?
  • Hvem er med fra virksomheden?
  • Kommer samtalen til at være på dansk eller engelsk?
  • Hvad kommer agendaen for samtalen til at være?

Vær tydelige og skab lige muligheder

Til selve samtalen er kommunikationen også central. I skal være ekstra opmærksomme på at kommunikere utvetydigt, gennemsigtigt og forståeligt. Der gælder samme regler som i opslaget. Det er nemt at komme til at kommunikere indforstået, hvor det kræver erfaring for at kunne komme med et godt svar. Det vil betyde, at den unge ikke har samme forudsætning for at komme med et godt, reflekteret svar, som hvis de havde erfaring. Det gør dem ikke nødvendigvis til dårligere kandidater, det gør dem til kandidater, der ikke fik chancen. Blandt andet af den årsag opfordrer vi til, at I benytter jer af opgavenære cases et sted i løbet af rekrutteringsprocessen, fordi det giver alle kandidater lige mulighed for at vise, hvad de kan.

Hvad er processen?

Vær tydelige omkring processen i jobsamtaleforløbet, så den nyuddannede kandidat ved, hvad næste skridt er og hvordan det kommer til at foregå – blandt andet omkring forskellige tests og samtalerunderne. Sørg for at følge processen – og hvis I alligevel ikke når at træffe beslutning i uge 15, så send kandidaterne en mail og fortæl dem det.  

 

Husk feedbacken

Det er oftest kun én, der får jobbet. Sørg for at give konkret og udviklende feedback til hver enkelt. De nyuddannede har måske lige haft deres første samtaleforløb og har ingen idé om, hvad de gjorde godt, hvordan de virkede og hvor de med fordel kan ændre på deres tilgang. De er urimeligt hårde ved dem selv og der skal ikke mange standardafslag til, før de tror, at de har taget en forkert uddannelse eller aldrig får et job, fordi alle andre er bedre end dem til at lave laboratorieanalyser. Virkede de uforberedte, arrogante, manglede de ydmyghed, viste de ikke nok engagement? De har brug for at vide det – og de vil så gerne vide det. Den ærlige, konkrete og udviklende feedback gør, at de ved, hvor de skal øve sig – og så øger det altså chancen for, at de hurtigt kommer i job. Derudover vil det gavne jeres brand at håndtere afslag på denne måde og det betyder noget i forhold til at tiltrække kandidater.