Besøg IDAs andre hjemmesider

Derfor skal du altid ringe på jobopslaget

Hvis du stiller de rigtige spørgsmål, starter din jobsamtale allerede i telefonen. Bliv klogere på, hvilke 4 spørgsmål du skal stille for at få et forspring. 

Research

Giv dig selv et forspring

Selvom du synes, at virksomheden har beskrevet det ledige job fint i deres stillingsopslag, er der helt sikkert nogle ting, du har brug for at vide før du 1) endeligt kan beslutte om jobbet er noget for dig 2) kan målrette dit CV og ansøgning.
Derfor skal du ringe og stille relevante spørgsmål.

Derudover så kan du ikke ringe til virksomheden efter du er blevet kaldt til samtale – og det er ofte dér det går op for jobsøgende, at de faktisk ikke helt ved, hvad jobbet går ud på.  Så udover at du med den viden du får i opkaldet, kan lave noget vildt godt og målrettet materiale, så har du også allerede et forspring i forhold til jobsamtalen – et forspring der måske er afgørende for, at du får jobbet.

Karriererådgiver i IDA, Emilie Lindquist siger:

»Det allervigtigste med din opringning er at få viden, som gør at du forstår præcist hvad virksomheders vigtigste kriterier er – og hvad de dermed ser efter i ansøgningsmaterialet.«

Stil disse 4 konkrete spørgsmål

Det er bestemt ikke ligegyldigt, hvilke spørgsmål du stiller. Hvis du stiller spørgsmål, du allerede kan få svar på i jobannoncen, eller ringer uden egentlig at have noget at spørge om, men i håb om, at arbejdsgiveren kan huske dit navn, virker det selvsagt negativt.

De spørgsmål, du stiller, skal være konkrete og tage udgangspunkt i jobopslaget. Emilie Lindqvist anbefaler de her fire spørgsmål:

Analyser jobopslaget og find særlige spørgsmål

Analyser jobopslaget – læs alle sætninger grundigt – ved at farvekode det: Marker alt det du har bare lidt kendskab til med grøn og med rød markerer du det, du slet ikke har viden om. Det, der er uklart eller upræcist kan du markere med gult og de gule elementer kan du lave om til spørgsmål. Efter samtalen kan de så markeres som grøn/rød – eller forblive gule, hvis du ikke blev klogere.

Røde elementer er ok, så længe det er ikke deres højst prioriterede kompetencer, du har markeret – i så fald bør du overveje, om du spilder din tid med at søge jobbet, for du er ikke relevant i dette tilfælde.

Prioriter, tag noter og hold det kort

Inden du ringer op, så prioriterer du din liste med spørgsmål. Undgå spørgsmål, der lægger op til ja/nej – det giver dig for lidt info.

Det bedste opkald er der, hvor de snakker mest og du skriver ned.

I øvrigt skal du være forberedt på at svare på arbejdsgiverens spørgsmål, når du ringer. Det er nemlig ikke usædvanligt, at der bliver spurgt ind til, hvem du er, og så skal du være klar til at kunne præsentere dig – men hold det kort! De vil ikke have samtalen i telefonen – de vil have dit ansøgningsmateriale.

Det gode opkald er på ca. 5 minutter.

 

Brug din nye viden i ansøgning og CV

Du er nu blevet klogere på, hvad jobbet går ud på og den viden skal implementeres i dit CV og i din ansøgning.

I ansøgningen kan det være en god idé at nævne, at du har talt med den person, der står nævnt i jobopslaget, at vedkommende gav dig info, der gjorde dig ekstra motiveret. Husk at skrive hvorfor, det gjorde dig ekstra motiveret. Siden kan du referere til en eller to konkrete ting fra samtalen, hvor du kort beskriver din måde at gribe den opgave an på.

 

Virksomhederne vil gerne ringes op

I 2020 spurgte vi virksomhederne i IDAs rekrutteringsanalyse om deres holdning til opringninger på jobopslag.

Her er et udsnit af resultaterne:

  • 77 % mener, at ansøgere, der ringede, havde relevante spørgsmål at afklare
  • 74 % mener, at det gav et indtryk af oprigtig interesse, at ansøgerne ringede
  • 54 % af kandidaterne indkaldt til jobsamtale havde ringet på forhånd
Mere om research