Besøg IDAs andre hjemmesider

Sådan skaber du de vigtige relationer

En far til tre, en 60-årig vinconnoisseur og din småakavede chef. Selvom der næppe er lutter unge nyuddannede på arbejdspladsen, er det stadig vigtigt at pleje relationerne. Få de bedste tips til at komme i gang lige her.

Første job

Er det så vigtigt, tænker du måske? Jeg har jo mine venner, og på jobbet skal jeg jo bare være god til, ja… mit job. Men det ER vigtigt med gode relationer på din arbejdsplads. Særligt i dit første job.

“Mange tror, de kun skal stå på det ene ben – fagligheden – når de starte i job. Men du lykkes ikke i dit job uden en social indsats. Det skal tages lige så alvorligt som faglig udvikling,” siger IDAs karriererådgiver Sanne Mattebjerg.

Hun oplever, at mange nyuddannede bliver overraskede over, ikke bare at de føler sig afkoblet rundt om frokostbordet, men også at samarbejdet ikke sidder i skabet med det samme, når de er begyndt i et team.

 

Hvorfor er relationer vigtige?

Lad det stå klart med det samme. En god relation handler ikke nødvendigvis om at være venner. Vi bruger også vores sociale relationer, når vi arbejder i teams og i projekter med andre fagligheder.

Det vigtigt med gode sociale relationer for trygt at kunne give sin mening til kende uden at træde nogen over tæerne. Eller for at udveksle viden med en kollega, som har en anden faglighed. Men det handler også om at åbne døre fremover i din karriere!

“Hvis du får gjort opmærksom på dig selv og er god til at tale med andre, så tænker en projektleder i et andet team måske, “hov det var da dig, som leger lidt med kunstig Intelligens, har du ikke lyst til at være med på det her projekt. Man udelukker simpelthen sig selv fra nogle muligheder, hvis man ikke indgår i sociale relationer med kollegerne,” siger Sanne Mattebjerg.

 

Sådan kommer du i gang

Heldigvis er gode relationer ikke sort magi. Med ret simple kneb, kan du komme godt fra start på din første arbejdsplads.

Start den første dag. Når du bliver vist rundt på kontoret, så forbered dig på, hvordan du taler om dig selv. Vær skarp på, hvad du skal lave, måske minder det ligefrem lidt om en af dine kollegaer, som du dermed kan hægte dig lidt på. Fortæl også om noget du brænder for i dit arbejde, eller om noget som ligger i periferien af, hvad du skal lave. Og så fortæl om, hvad du interesserer dig for rent personligt.

Som Sanne Mattebjerg, der er stor Atlético Madrid-fan. På den måde sikrer hun, at alle fodboldfansene nok skal komme, men åbner også for at mindre fodboldkyndige kan vise interesse.

“Så har jeg allerede starten på et netværk, der ikke er i min egen afdeling. Det kan også være, at du brygger øl i kælderen, er vild med franske b-film eller noget tredje. Det giver andre muligheden for at hive fat i dig, for det vil de fleste faktisk gerne med nye medarbejdere.”

Sociale relationer på jobbet er vigtige fordi …

  • de gør det sjovere at gå på arbejde
  • det er en social øvelse at dele viden
  • det ofte er her igennem nye muligheder opstår
Relateret indhold
Spar med IDAs karriererådgivere om relationer på arbejdspladsen