Besøg IDAs andre hjemmesider

Hvis du kan lære kvantefysik, kan du også lære ledelse

25-årige Toke Bøgelund-Andersen har fået øget interesse for ledelse, efter at han deltog i programmet Future STEM Leaders. For IDA er målet blandt andet, at fordommene om ledelse bliver begravet.

Forretningsforståelse er en vital egenskab

Forestil dig, at du står foran Jesper Buch og de øvrige ’løver’ i DR-programmet ’Løvens Hule’. Kameraerne snurrer og hundredtusinder af danskere kigger med, mens du begynder at fortælle om den opfindelse, du har nørdet med i årevis. Og nu håber du inderligt, at mindst én af de fem investorer ser det som en idé, de bare må skyde en masse penge og viden ind i.

Kunsten er – minder du dig selv om – at overbevise mindst én af investorerne om, at din idé ikke bare er genial, men også, at den indeholder et gennemtænkt forretningsmæssigt perspektiv.

25-årige Toke Bøgelund-Andersen bruger eksemplet med et Løvens Hule-pitch, når han skal forklare, hvorfor forretningsforståelse er så vital en egenskab for studerende og nyuddannede med STEM-baggrund (Science, Technology, Engineering og Mathmatics), når de enten er på vej til eller netop er startet i det første job.

”Det er så vigtigt ikke kun at have en stor viden om det specifikke område, man er uddannet inden for og interesserer sig brændende for, men også at have en generalist-værktøjskasse og en forståelse for de forretningsmæssige muligheder, som vores viden og arbejde indgår i. Den bredere forståelse og ikke mindst evnen til at kommunikere herom gør, at både vi, der er uddannet inden for STEM-fagene, vores arbejdspladser og vores kolleger får det maksimale ud af vores viden og vores styrker,” siger Toke Bøgelund-Andersen.

Han er i år blevet færdig med sin masteruddannelse i ’Business analytics’ på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) bygget oven på en bacheloruddannelse samme sted i matematik og teknologi. Samtidig er studiejobbet i Bain & Co. blevet transformeret til en fuldtidsstilling som ’Associate consultant’ i konsulentvirksomheden.

I 2021, mens Toke Bøgelund-Andersen stadig var under uddannelse, deltog han som én blandt 60 studerende og nyuddannede på det første program fra IDA målrettet Future STEM Leaders. Deltagelsen var med til at åbne hans øjne for betydningen af forretningsforståelse, når man er under uddannelse eller nyuddannet inden for STEM-fagene.

Samtidig gjorde de fem dage på programmet ham endnu mere interesseret i på et tidspunkt selv at gå ad ledervejen.

”Jeg meldte mig til programmet, fordi indholdet interesserer mig, men i høj grad også med et netværksperspektiv. Og det var meget udbytterigt at møde andre unge med STEM-baggrund, der samtidig har en stor interesse i ledelse,” siger Toke Bøgelund-Andersen.

”Min egen appetit på ledelse blev forøget af deltagelsen i programmet”, fortæller Toke Bøgelund-Andersen.

”Mens mange andre unge taler om betydningen af at bevare det tekniske indhold i jobbet, samtidig med at de gerne på et tidspunkt vil dygtiggøre sig inden for ledelse, ser jeg mere mig selv som en kommende leder, der har teknisk baggrundsviden fra studierne med som ét af mine værktøjer. Og man skal ikke undervurdere betydningen af, at man har forståelse for, hvad dem, man leder, rent faktisk arbejder med.”

Toke Bøgelund-Andersen tilføjer, at programmet, der gennemføres igen i efteråret 2022, er relevant, uanset hvilket ledelsesniveau man eventuelt på et tidspunkt kan forestille sig selv at være på.

”Programmet giver viden om og interesse for ledelse, også selvom du ikke skal være topleder. Det handler i høj grad om at forstå lederes mindset og blive klogere på begreber som følelsesmæssig intelligens og personlighedsprofiler,” siger Toke Bøgelund-Andersen.

Manglende erfaring opleves som barriere

Lederudviklingskonsulent i IDA, Lasse Dallerup, der er en af arkitekterne bag Future STEM Leaders, lægger ikke skjul på, at én af IDA’s ambitioner med programmet er at aflive nogle af de fordomme, der er om ledelse også blandt nyuddannede fra STEM-fagene.

”Nogen fraskriver sig ledelse, fordi de tror, det kun handler om magt, autoritet og at stige i graderne lynhurtigt. Vi vil gerne åbne øjnene hos unge fra STEM-fagene for, at ledelse er meget mere end dét. Det er et værktøj og en adfærd, man kan bruge allerede som studerende, som nyuddannet og i studiejobbet – men også i sit private liv. På den måde forsøger vi på dette program at have en anden tilgang til ledelse end i den mere traditionelle introduktion til ledergerningen,” siger Lasse Dallerup.

Samtidig er det IDA’s erfaring, at manglende erfaring af mange unge opleves som en barriere for at gå ind i ledelse. Derfor er intentionen med programmet at supplere de unges faglige ballast med lederkompetencer og viden om ledelse tidligt i karrieren – og betydningen af forretningsforståelse, understreger Lasse Dallerup.

”Har man ambitioner om at blive topleder på et tidspunkt, viser det sig ofte, at det typisk tager rigtig lang tid, og det kræver, at man arbejder seriøst med det over mange år både på det uformelle og formelle ledelsesniveau. Derfor er det vigtigt at komme i gang tidligt og begynde at opbygge de nødvendige kompetencer, men også at få kørt sig selv i stilling og skabt det rigtige netværk,” siger Lasse Dallerup.

For mere om hvordan du plejer relationer og hvilken betydning dit netværk har for din karriere og ledelsesdrømme, kan du udforske vores tema Relationer på jobbet, hvor du blandt andet finder information om mentorforløb og hvordan du skaber netværk.

For få rollemodeller at spejle sig i

Tal fra Danmarks Statistik understreger, at der er plads til forbedring, når det handler om at åbne unges øjne for ledelse. Antallet af ledere i alderen 20-35 år er således faldet med 21 procent i perioden fra 2008 til 2020.

Både Toke Bøgelund-Andersen og Lasse Dallerup peger på flere mulige årsager til den markant nedadgående kurve. Begge mener blandt andet, at der ligger en stor udfordring i, at de studerende på STEM-fagene og unge kandidater mangler rollemodeller at spejle sig i.

”Der ligger en selvforstærkende effekt i, at når medierne skriver om ledere i de store virksomheder, er det typisk mænd over 50, mens vi meget sjældnere hører succeshistorier med ledere i 30-års alderen. Og hvis man som ung ikke har forbillederne, bliver ledelse fjernt og skræmmende og ikke noget, man får lyst til,” siger Toke Bøgelund-Andersen.

”Jeg tror bestemt også, at de unge fra STEM-fagene mangler lederrollemodeller at spejle sig i, men der ligger også en udfordring i, at mange virksomhedsledere, når de forfremmer og udnævner nye ledere, ser en særlig værdi i at have et indgående kendskab til virksomheden,” siger Lasse Dallerup. ”Derfor er det ofte personer, som allerede er ansat og har mange års erfaring, der tilbydes lederposter. Men dermed risikerer virksomhederne også at gå glip af muligheder for at få nye perspektiver på tingene, nye værdier og nye samarbejdsmuligheder.”

 

Forestillinger om nørden i kælderen

Toke Bøgelund-Andersen afviser, at unge med STEM-baggrund skulle have særlige udfordringer i forhold til at bedrive ledelse:

”Der er stadig nogen få, som tænker, at hvis man først er mat/fys-nørd i folkeskolen og dernæst bruger flere år på at tage en nørdet uddannelse, er man nok bedst til at stå og nørde igennem nede i en kælder resten af livet – for nu at sætte det lidt på spidsen. Min oplevelse er, at mange unge synes, at ledelse er spændende – og hvis du kan lære kvantefysik, kan du også lære ledelse,” siger Toke Bøgelund-Andersen med et smil.

Lasse Dallerup er enig, men tilføjer, at man ikke skal undervurdere, at god ledelse er en svær kompetence at mestre.

”Det er så komplekst, fordi man har med mennesker at gøre, og der er mange niveauer i det, man skal være opmærksom på. Vi ser, at mange af vores medlemmer, der er rigtig dygtige til deres specialistfag og har gjort det godt på deres arbejde, som belønning bliver prikket på skulderen og tilbudt et lederjob. Men ofte er de meget i tvivl om, hvordan de skal gribe opgaven ad. Derfor vil vi gerne forberede medlemmerne langt tidligere i karrieren på, at de godt kan holde fast i at være specialister og at der findes måder at avancere ad både specialist- og ledelsesvejen. Hvis specialistvejen vælges, kræver det dog kompetencer inden for uformel ledelse – og det kan man træne tidligt i karrieren. ” siger Lasse Dallerup.

Relateret indhold
Går du med lederdrømme?
Karriererådgivning