Find den rette kompetenceudvikling
Din udvikling er vigtig allerede i starten af din karriere og er en investering i dig. Det kan dog være uoverskueligt, hvor du starter og finder de rette kompetencetilbud. Vi har samlet 3 skridt til at finde den rette kompetenceudvikling for dig.
Hvad er kompetenceudvikling?
Kompetenceudvikling kan være kurser, men det kan også være temadage, foredrag, selvstudium, sidemandsoplæring eller lignende. Med kompetenceudvikling får du mulighed for at opnå nye kompetencer eller opdatere din viden inden for et bestemt område.
Skal jeg allerede tænke på kompetenceudvikling?
”Jeg er jo lige blevet færdig med min uddannelse, hvorfor skal jeg allerede nu tænke på kompetenceudvikling” – kan du måske tænke. Og ja, det har du helt ret i. I mødet med dit første job er det normalt at opleve, at du mangler specifikke kompetencer enten fagligt eller personligt.
Selvom du er i starten af din karriere, skal du også have fokus på din markedsværdi. Du har mange år tilbage på arbejdsmarkedet, så dine kompetencer skal løbende holdes vedlige. Indenfor få år vil dine kompetencer fra studiet være knap så nye og de står heller ikke så skarpt mere:
- Måske har du fået nye og mere udviklende opgaver
- Du finder ud af, at der er områder inden for personlig udvikling, du har behov for at udvikle dig
- Måske er du selv blevet mere opmærksom på, hvilken type af opgaver, du gerne vil løse i fremtiden
- Det kan være, du gerne vil specialisere dig indenfor et specifikt område
- Eller måske drømmer du om at blive projektleder eller leder.
Når du fokuserer på din kompetenceudvikling fra starten af din karriere, kan du påvirke retningen for din karriere og forme det arbejdsliv, du drømmer om. Ved at målrette dine kompetencer mod de områder, der interesserer dig mest, åbner du døre for spændende muligheder og skaber en meningsfuld karrierevej for dig selv. På den måde tager du kontrol over din karriere. Du lader ikke tilfældighederne bestemme din vej, eller chefens ønsker for din udvikling, men træffer bevidste valg baseret på dine ønsker og mål.
Særligt i starten af dit arbejdsliv kan det virke uoverskueligt at finde ud af, hvilke kompetencer skal løftes – og hvad er overhovedet dine kompetencer? Dem kan du få afklaret her: Sådan identificerer du dine kompetencer
Heldigvis behøver det ikke at være så svært. Vi har samlet 4 enkle skridt, der hjælper dig til at finde frem til den rette efteruddannelse for dig.
Find den rette efteruddannelse
1. Identificer dine kompetencer
Når du er nyuddannet og står overfor nye udfordringer, kan det være fristende at tvivle på dine egne evner. Men husk, at det er normalt at føle sig usikker i begyndelsen af en karriere. Identificer de områder, hvor du har brug for at udvikle dig, både fagligt og personligt.
Ved at gå systematisk til værks kan du skabe en mere detaljeret beskrivelse af dine kompetencer og finde ud af, hvad du synes, er sjovest at arbejde med. Derved bliver du mere bevidst om, hvad du er god til, og hvad du trives med, og du bliver bedre til at sætte ord på det. Du vil garanteret også opdage, at du kan mere, end du lige går og tror.
IDA har udviklet et værktøj, vi kalder KompetenceCoach, som hjælper dig med at afklare dine kompetencer.
2. Urealiserede styrker
Hvordan finder du ud af, hvordan og i hvilken retning du skal videreuddanne dig? Du kan starte med at liste dine opgaver op:
- Hvad kan du hverken kan finde ud af og gider egentlig heller ikke at løse
- Opgaver, du er dygtig til, men som er kedelige
- Så er der opgaver, som du både er dygtig til og finder spændende. Det er her dine såkaldte urealiserede styrker findes
- Sidst men ikke mindst er der opgaver, som du på nuværende tidspunkt har svært ved, men som er udfordrende og spændende.
Hæft dig ved det sidste punkt. Det er der, du skal se på, om du skal videre- eller efteruddanne dig, så du kan få flere spændende og udviklende opgaver.
Hvis du får mappet dine opgaver og ser på, hvad du trives godt med, kan du gå skridtet videre og også se på, hvad der fungerer godt eller dårligt ved de opgaver og hvad du synes er spændende ved dem. Er det opgaven i sig selv, samarbejdet i teamet, årsagen til opgaven. Det giver et godt grundlag for dels hvilken efteruddannelse, du skal kigge i retning af og dels, hvordan du skal tage snakken med chefen – hvor du ønsker at udvikle dig og lære mere.
3. Find den relevante efteruddannelse for dig
Skal du certificeres? Vil du i gang med projektledelse? Vil du specialisere dig yderligere fagligt?
Er der mulighed for efteruddannelse tæt på dig, eller skal du rejse langt? Er det bedst med fysiske kurser eller asynkron online læring? Udbydes den viden, du har brug for, kun i udlandet? Og hvordan ved du, om en kursusudbyder har den rette kvalitet?
Vælg de mest effektive læringsmetoder til at udvikle de kompetencer, du ønsker. Det kan inkludere online kurser, bøger, podcasts, workshops, eller endda mentorforhold. Find metoder, der passer til din læringsstil og tidsplan. Husk, at det er vigtigt at finde en balance mellem kompetenceudvikling og arbejde, så du undgår at overbelaste dig selv.
Uanset hvilke kompetencer du ønsker at styrke, kan efteruddannelse være lidt af en jungle at finde rundt i.
IDAs dygtige kompetencerådgivere har et godt overblik over kursus- og kompetencemarkedet og kan hjælpe dig med at finde frem til dit næste kursus eller udbyder – blandt professionelle private og offentlige kursus- og efteruddannelsesudbydere.
Du kan booke en gratis kompetencerådgivning – vælg selv om den skal være telefonisk eller skriftligt.
4. Forbered dig godt og tal med din leder
For mange er dette det sværeste skridt: Er min chef overhovedet interesseret i at investere i mig? Og hvordan kan jeg retfærdiggøre at bruge tid på efteruddannelse, når jeg i forvejen har så mange opgaver og er forholdsvis nyuddannet?
”Pengene er ikke problemet, men tiden er, vi har ikke råd til, at du bliver væk” – er ikke et usandsynligt afslag at få fra chefen, når kurser og efteruddannelse kommer på banen. Men du skal ikke altid tage et nej for et nej, for har I tid til ikke at uddanne jer? Og kan et tredages kursus gøre, at I får mindre travlt?
Derfor bliver det alt for let at komme til at droppe tankerne om efteruddannelse, men selvom det kan virke som den lette løsning på kort sigt, kan det give flere udfordringer på den længere bane. For hvis du ikke udvikler dig fagligt, kan det ende med at gå udover både din arbejdsglæde og jobsikkerhed.
Gå i stedet metodisk til værks. Forbered dig godt, inden du tager fat i din chef:
- Hvad får du og virksomheden ud af, at du tager på det kursus, du kunne tænke dig at følge?
- Hvad skal der ske med dine opgaver, mens du selv er på kursus? Er der andre, der løser de pågældende opgaver? Eller bliver de bare ikke løst? Eller kommer du tilbage til en ekstra stor arbejdsbyrde? Hvordan kan I i så fald løse det?
- Hvordan kan du implementere det, du lærer på kurset eller efteruddannelsen?
Det sidste punkt er vigtigere, end mange tror. Der skal være en accept og en forståelse af, at du også har brug for tid efterfølgende til at implementere det, du har lært – og hvilke aktiviteter det kan afføde. Det er nemlig motiverende for dig som medarbejder – og hele årsagen til at tage på kursus – at du får brugt de kompetencer, du har tilegnet dig på kurset.