Forstå den svære overgang fra studie til job
Føler du dig sommetider isoleret på dit arbejde? Måske kan du nikke genkendende til de typiske udfordringer som ny i job. Find dem i artiklen her og få 4 gode råd til, hvordan du håndterer overgangen fra studieliv til arbejdsliv.
En ny hverdag
På studiet har man ofte sit faglige og sociale liv udfoldet ét og samme sted. Praktisk, simpelt og trygt. Derfor kan det slå lidt hårdt at komme ud på en arbejdsplads, hvor de sociale behov ikke bliver dækket naturligt. Pludselig skal man ikke bare overkomme en fuldtidsarbejdsuge, man skal også finde sig til rette måske blandt ældre kolleger, der taler om ting, som virker uvedkommende. Det kan give en følelse af ensomhed.
Spot de typiske udfordringer
”De nyuddannede fortæller ofte, at de har søde og hjælpsomme kollegaer, men at de føler sig isolerede, fordi de ikke går op i for eksempel børn og have, men mere i venner og i at finde en lejlighed”, fortæller karrierekonsulent i IDA, Sanne Mattebjerg
En medlemsundersøgelse, IDA har lavet, viser, at det at have mindst én ven – en tillidsrelation på jobbet – er med til at øge arbejdsglæden betydeligt.
-Derfor er det vigtigt, man gør, hvad man kan for at skabe relationer. Det kan ikke blive det samme som på studiet, men det kan blive noget andet, der også er godt, siger Sanne Mattebjerg.
Det er et identitetsskifte
Vær nysgerrig
Det er ikke sikkert, du finder nogen, der ligner dig i alder og interesser, men det er vigtigt, at du alligevel er åben og kaster dig ud i at danne relationer. Du finder hurtigst ud af, at Jesper i økonomi ofte tager til Norge for at klatre, hvis du spørger nysgerrigt ind til hans interesser. Øv dig i smalltalk – også om det, der måske ikke lige interesserer dig. Så skaber du et bedre socialt arbejdsmiljø, ikke mindst til gavn for dig selv.
Vær åben
Giv noget af dig selv. Vis hvem du er og hvilke interesser du har. På den måde kan andre i virksomheden, der er optaget af de samme ting, genkende sig selv i dig, og det kan være starten på en god relation. Hvis du er tilbageholdende som person, så udvælg en eller to du gradvist åbner dig for. Når du er godt tilpas med dem, så vælg to mere. Trin for trin vil du opbygge et netværk i virksomheden og få gode relationer.
Vær realistisk
Du får sikkert ikke din nye allerbedste ven på dit arbejde, som du tager på ferie, i byen og på shopping med. Men du kan sagtens få gode kollegaer, som du kan grine- og tale om andet end arbejde med. Overvej i hvilket omfang og hvordan du har brug for relationer på jobbet. Dine gode kollegaer er vigtige både for din trivsel, men også for at synliggøre dine resultater. De kan være med til at fremhæve det, du er god til, over for chefen,
Dyrk flere relationer
Undgå at isolere dig med én kollega. Selvom en af dine nye kolleger måske virker meget glad for at være sammen dig, skal du sørge for ikke at klynge dig til ham eller hende, selvom du måske har lyst til det som helt ny. Det isolerer dig, og gør dig sårbar. For hvad nu hvis vedkommende pludselig skifter job? Sørg i stedet for at orientere dig bredt og skabe flere gode relationer på tværs i organisationen. Så kommer du til at trives rigtig godt.