Presset af tankemylder og corona-angst? 

Når man er revet ud af sin vante hverdag, kan det være svært at holde fast i humøret og de faste rutiner. Men hvordan sætter man sine værdier i fokus?

I artiklen giver IDAs arbejdslivskonsulent, Eva Jakobsen, gode råd til hvordan du kan sætte dine værdier i fokus og dermed lette presset af tankemylder. 

Sæt dine værdier i fokus

Når man er revet ud af sin vante hverdag, kan det være svært at holde fast i humøret og de faste rutiner. Faktisk kan det hele godt føles alt for overvældende, og som om du ikke har kontrol over dit eget liv mere, fordi udefrakommende faktorer for en stund dikterer din levevis.

“Det er vigtigt ikke kun samvittighedsfuldt at passe job og studie, mens vi er i karantæne. Din mentale sundhed er vigtigere end det alt sammen, og hvis du ikke er opmærksom på, hvordan denne tid kan påvirke dig, kan tristhed og magtesløshed komme snigende, uden du er bevidst om det,” forklarer Eva Jakobsen – arbejdslivskonsulent i IDA.

Hun råder til at holde fast i din mentale sundhed ved at gøre noget, der har værdi for dig. Det er velkendt blandt psykologer og psykiatere, at mennesker der fastholder og handler ud fra deres værdier i krisetider, er bedre mentalt rustet til at komme helskindet igennem.

Hvordan ved jeg, hvad der har værdi for mig?

Det kan lyde som en stor floskel at få besked på at gøre mere af det, som er værdifuldt for dig. For hvad er det egentlig?

“Vores værdier har ikke noget at gøre med, hvad du synes er rart. Det kan godt være, at du elsker et godt karbad, men det har ingen værdi for dig som menneske i verden,” siger Eva Jakobsen.

Alligevel kan der ligge gode ledetråde i din almindelig adfærd, som kan fortælle dig, hvad dine værdier er, hvis du selv har svært ved at sætte ord på dem.

Det handler om at komme i tanker om, hvornår du gør ting, fordi det skal man altså gøre, eller fordi du tror på, at det vigtigt.

“Måske er det altid dig, som ender med at tage teten og være ordstyrer og uddele arbejdsopgaver, når du er i gruppearbejde. Fordi du ikke gider, at det hele sejler, og du ved, at det bliver bedre, når der er styr på sagerne,” lyder det fra Eva Jakobsen.

Jamen, så er en af dine værdier nok, at tingene skal være ordentlige – kan du så sikre tidsstyringen på eksamensprojektet, når I er flere, der ikke kan sidde sammen? Eller kan du lave nogle sjove skemaer eller finde på ting, som dine venner og familie kan underholde deres børn med?

Med andre ord: Spørg dig selv, hvad der er en del af din personlighed, der kan løftes op, så det hjælper flere end dig selv.

Eller du kan spørge dine venner. De er ofte skarpere på vores personlige karaktertræk, end vi selv er. For vi tror lidt, at alle andre er som os. Men det passer ikke. Få dine gode venner til at afslutte sætningen “Amalie er sådan en, der altid…”, så finder du måske dine værdier gemt her.

Chok: Det meningsfulde er at gøre noget for andre

Giv af dine kræfter, dine ben eller din tid, så det kommer andre til gode. Det kan være at tage en pose varer med hjem, når du alligevel skal handle, eller tage naboens hund med, når du går din eftermiddagstur. Hvis du er glad for at bage og god til det, så bag dobbelt og del ud.

Det behøver ikke være store, dyre eller besværlige gestusser. Tag, hvad du allerede kan og gør, og bred det ud til flere.

“Det giver en følelse af samhørighed, og det er med til at give mening i tilværelsen, når det hele ellers er lidt usikkert, og vi ikke ved præcis, hvornår vi slipper af med karantænen og coronaen igen,” forklarer Eva Jakobsen.

Flere steder at få ro og finde værdi

Virker det hele stadig lidt abstrakt, så kan du bruge Nordea Fondens ABC til mental sundhed til at passe på dig selv.

Du kan også finde podcasten “Detox din hjerne” med Morten Elsøe og Anne Gaardmand og høre afsnittet “Den anden corona-krise: Om at tackle fremtidsfrygt og følelsen af at være fanget”, hvor de også taler om at handle i overensstemmelse med ens værdier.

Eller du kan læse Svend Brinkmanns 10 bud på at passe på dig selv og dit sind på Facebook, og more dig over at Hr. “Gå Glip af Det Hele” har lavet en selvhjælpsliste og selv virker lidt presset over det.