Besøg IDAs andre hjemmesider

Sådan bruger du kaffemøder i din jobjagt

Måske har du allerede hørt om dem. Mange taler om kaffe- og netværksmøder som en del af jobjagten. Men hvad er det egentlig? Hvem skal du invitere? Hvordan sætter du et møde op? Hvad skal dit formål med mødet være? Vi har samlet vores bedste råd til dig i artiklen her.

Jobsøgende

Hvad er et kaffemøde egentlig?

Lad os slå det fast med det samme. Et kaffemøde handler ikke om, at din kontakt skal have et job klar til dig, så det skal du heller ikke sigte efter. I stedet for at have et job som mål, er det vigtigere for dig at gå efter oplysninger, inspiration og måske nye kontakter, som kan bringe dig videre i din jobsøgning og brede den ud. Kaffemødet handler grundlæggende om at skabe nye muligheder for dig selv og blive klogere gennem samtale med andre.

 

Dit formål med mødet kan fx være:

  • At blive klogere på den virksomhed, som din kontakt sidder i
  • At få ny viden om branchen, din kontakt arbejder i
  • At søge jobsøgningsråd hos en person, som har valgt en karrierevej, du selv er interesseret i
  • At få viden om, hvordan du kan brede din jobsøgning ud

 

Det er vigtigt, at du gør formålet med mødet helt klart for din kontakt. Jo mere konkret du er på dine forventninger, motiv og formål med mødet, jo bedre kan din kontakt hjælpe dig.

Hvem inviterer du?

De personer du inviterer, er ikke nødvendigvis nogen, du kender godt på forhånd. Det vigtigste er sådan set, at I har et fælles udgangspunkt. Det kan være en fælles relation, fælles uddannelse eller en fælles oplevelse – fx et fagligt arrangement. Det er det, I har til fælles, du skal bringe i spil for at få kaffemødet i hus.

Hvis det er lidt svært at komme i gang eller videre med jobsøgningen, så kan du som nyuddannet blive matchet med et andet IDA-medlem til et online kaffemøde. Her kan du gå efter oplysninger, inspiration og måske nye kontakter, som kan bringe dig videre i din jobsøgning og brede den ud. Kaffemødet handler grundlæggende om at skabe nye muligheder for dig selv og blive klogere gennem samtale med andre, fx på egen jobsøgningsproces, indsigt i en bestemt branche eller hvordan andre har gjort i begyndelsen af deres arbejdsliv. Læs mere om kaffemødet med et andet IDA-medlem.

Det kan være svært at bede “fremmede” personer om hjælp. Du kan hurtigt komme til at føle dig påtrængende og tænke, at du ikke vil spilde den mulige kontakts tid. Men tænk på, at rigtig mange mennesker har stået i præcis samme situation som dig. Nyuddannet og jobsøgende. Måske det oveni købet ikke er særlig lang tid siden, at de har stået i overgangen fra studerende til nyuddannede – de vil altså kunne genkende sig selv i din situation.

Det kan også være, at du tænker, at det er en meget ulig situation, hvor du har mere brug for kontakten end omvendt. men hvem vil ikke gerne være kendt for at hjælpe andre? For mange vil det være tilstrækkelig grund til at ville mødes med dig. Tænk på den anerkendelse, det er for personen, du spørger til råds.

1. Før kaffemødet

Når du har fundet en relevant kontaktperson, er det vigtigt, at du researcher på ham/hende og sætter dig ind i den pågældende virksomhed. Derudover er det vigtigt, at du forbereder en kort præsentation af dig selv og formålet med mødet. Næste skridt er at tage telefonen og ringe op. Det er her, du skal være skarp på, hvordan du har fundet frem til kontakten, og hvad du kunne tænke dig at tale om. Vær helt tydelig om rammer og hvad dine forventninger er til mødet: “Jeg ringer til dig, fordi jeg godt kunne tænke mig at blive klogere den branche, du arbejder i. Jeg har fået dit nummer af…”. Spørg, om din kontaktperson har en halv time til en kop kaffe. Du kan fx foreslå et sted tæt på kontaktpersonens arbejdsplads. Efter opkaldet er det en god idé at bekræfte aftalen og forventninger til samtalen på mail.

2. Under kaffemødet

Start samtalen med at sige tak, fordi din kontakt har afsat tid til mødet. Præsenter dig selv kort, og gentag igen hvad du gerne vil have viden om. Det er her din grundige forberedelse skal komme til udtryk, så du kan afdække dit valgte spørgsmål i dybden. “Hvilke udfordringer er der i den pågældende branche? Hvad kunne en løsning være? Hvorfor valgte du den vej, du gjorde? Hvordan bruger du dine kompetencer fra studiet i hverdagen?”

Husk hele tiden at holde fokus på formålet med jeres møde – spørg konkret ind, og bed om uddybninger undervejs. Tænk samtalen til mødet igennem som et interview, hvor du er journalisten. Du skal have styr på tiden og holde det kort og effektivt. Du kan eventuelt slutte af med at spørge, om kontakten kender andre i sit netværk, som kunne være relevant at møde eller om der er noget, du kan gøre som tak for mødet.

3. Efter kaffemødet – følg op

Send en opfølgende mail, hvor du siger tak for mødet, anerkend kontaktpersonen for at bruge sin tid med dig og medsend dit CV, så det er nemt for kontaktpersonen at sende videre til andre potentielle kontakter. Connect også med kontakten på LinkedIn, så I fremover er en del af hinandens netværk. Husk at notér din nye viden, så du kan bruge den fremadrettet. Hvad gik godt? Hvad gik mindre godt? Hvad vil du gøre på en anden måde næste gang?

Tilbage er der kun at sige, at du ikke skal være bange for at kaste dig ud i det, selvom det måske er lidt grænseoverskridende de første gange. Rigtig god fornøjelse med dit næste kaffemøde.

 

 

Mere om netværk
Vil du have tips til at bruge kaffemøder i jobsøgningen?